آنالیز انواع پارچه تار و پودی

تدریس نساجی
تدریس خصوصی نساجی
سپتامبر 21, 2020
نمایش همه

آنالیز انواع پارچه تار و پودی

آنالیز انواع پارچه تار و پودی

آنالیز انواع پارچه تار و پودی

آنالیز انواع پارچه تار و پودی

معمولا بافت پارچه ها به صورت پایه به دو دسته تقسیم می گردند که شاید تا کنون نام هایی از این دو نوع ، دفعات زیادی به گوشتان خورده باشد  ولی تصویر واضحی از آن ها در خاطرتان نباشد .

دسته اول که داراي شبهات کمتري مي باشد بافت weaving يا weft يا همان اصطلاح رايج تارو پودي است . نخ هاي تشکيل دهنده اين نوع از پارچه ( تار و پود يا warp and woof ) به صورت منظم و يک در ميان ( مانند تصوير ) روي هم و بدون گره ، قرار مي گيرد . پارچه هاي تاروپودي در پيراهن ، کت شلوار ، روتختي و .. کاربرد زيادي دارد . ساتن و فاستوني از انواع بافت هاي تارو پودي مي باشند .

بافت حلقوي پارچه: نوع بعدي بافت پارچه شک و شبه هاي بيشتري نسبت به بافت تارو پودي دارد که شايد عمده دليلش ، تقسيم بندي هاي متعدد در اين دسته از بافت پارچه باشد. knitted ، و kinitting از اسامي رايج اين نوع بافت است که در ايران با اسامي بافت گره اي ، حلقوي و کشباف شناخته مي شود . معناي لغوي knit گره مي باشد

بافت حلقوي يا knitting متشکل از نخ متوالي حلقوي شکل مي باشد که از طرف ديگر توسط يه حلقه ي همانند خود کشيده مي شوند . برخلاف پارچه هاي تارو پودي که نخها فقط با هم تماس دارند ،حلقه هاي کشباف از اطراف به حلقه هاي ديگر متصل و گره مي خورد . که در شکل زير نمونه اي از اين بافت مشخص مي باشد . (بافت پارچه)

پارچه کشباف: نخ ها در اين بافت پارچه ،بر عکس بافت هاي تار و پودي که به هم فشرده مي شوند ، داراي فضاي مانور بيشتري مي باشند از همين رو معمولا نسبت به تار و پودي ، نيروي کششي بيشتري را در خود ذخيره مي کنند که به آن حالت کشساني کمي مي دهد ، از همين رو اين نوع بافت پارچه را کشباف نيز مي نامند .

انواع بافت حلقوي: اين دسته از پارچه ها داراي انواعي مي باشد که تريکو در ايران بسيار رايج است و که به اشتباه در برخي مواقع واژه ي تريکو را براي حلقوي پودي يا weft knitting به کار مي برند . در حالي که تريکو يکي از انواع بافت هاي حلقوي تاري است(که در اين لينک صفحه توضيحات کامل تريکو را قرار داده ايم . ) دراينجا به انواعي از بافت هاي حلقوي اشاره مي کنيم :

پارچه هاي حلقوي پودي : از انواع پارچه هاي حلقوي ، پارچه هاي حلقوي پودي مي باشد که توسط ماشين هاي تخت و گرد توليد مي گردند . پشت اين پارچه با روي آن متفاوت است و از کمي حالت کشساني دارند . اين نوع از بافت به کشباف نيز مصطلح بوده و گاهي نيز آن را با تريکو مي شناسند.

پارچه هاي تريکو يا حلقوي تاري : پارچه هاي حلقوي تاري از لحاظ نوع بافت و موارد استفاده با حلقوي پودي بسيار متفاوت هستند . حلقوي تاري استحکام بالا و انعطاف پذيري پايين تري نسبت به کشباف داشته و موارد استفاده آن در پوشاک کمي متفاوت است .اين نوع بافت در رومبلي ، طوري ، لباس ورزشي ، لباس هاي زير … و ديگرموارد استفاده هاي بسياري دارد.تصوير زير نشان دهنده دستگاه حلقوي تاري مي باشد.

 

تماس با کارشناس